نقشه راه مرحله اول: صداهای زبان انگلیسی

کلمات، از ترکیب صداها ساخته می شوند و از ترکیب کلمات، جمله ها شکل می گیرند.

یکی از اصول اساسی یادگیری زبان این است که این مسیر را با پایه ترین جزء، یعنی صداها شروع کنیم؛ حتی قبل از یادگیری ساده ترین کلمات یا قواعد گرامری

کودک هم فراگیری زبان را دقیقاً از صداها شروع می کند.

منظور از این آشنایی با صداها موارد زیر است:

  • شنیدن دقیق این صداها
  • تلفظ درست صداها
  • آشنایی با املا صداها

در این مرحله، قرار است در زمانی کوتاه و با ابزارهای خاصی روی این سه بخش صداهای زبان انگلیسی مسلط شویم.

پیش‌نیاز بخش اول از مرحله اول چیست؟

تنها پیش نیاز این مرحله این است که با حروف الفبای زبان انگلیسی (A, B, C, …, Z) آشنا باشیم.

دستاورد بخش اول از مرحله اول چیست؟

مرحله اول، چهار دستاورد مهم دارد:

۱) در بخش اول، گوش و مغز خود را عادت می‌دهیم تا صداهای زبان انگلیسی را تقریباً همانند یک فرد آمریکایی بشنود و صداهای نزدیک به هم را از هم تفکیک کند (تا مثلاً بتوانیم مصوت جدید /ای کوتاه/ را بشنویم و دو کلمه with و wizz را از هم تشخیص دهیم).

۲) در بخش دوم، تلفظ درست و دقیق تک تک صداهای زبان انگلیسی شامل ۱۶ صامت و ۲۵ مصوت را یاد خواهیم گرفت (تا مثلاً بتوانیم صدای جدید th را به درستی تلفظ کنیم).

۳) در بخش سوم، قواعد اصلی مربوط به نحوه نوشته شدن هر صدا را خواهیم دید.

(به عنوان مثال، خواهیم دید که ترکیب حروف eigh، یا ai به صورت /ey/ تلفظ می‌شود یا هر وقت حرف x را دیدیم، انتظار داریم ز، س یا ش تلفظ شود یا kn همیشه n تلفظ می شود).

۴) در نهایت فونتیک زبان انگلیسی را هم یاد خواهیم گرفت (فونتیک صدای th اگر صدا دار باشد، به صورت ð نوشته می شود).

محتوای این مرحله چیست؟

این مرحله چهار بخش اصلی دارد: شنیدن صداها، تلفظ صداها، املای صداها و فونتیک

در ادامه جزئیات محتوای تمام این بخش ها را توضیح می دهیم:

۱- شنیدن صداها

اول خواهیم گفت که مشکل چیست و چرا باید روی شنیدن صداهای زبان انگلیسی کار کنیم.

بعد در مورد راه حل صحبت خواهیم کرد: پرورش گوش، برای شنیدن صداهای جدید انگلیسی

سپس راه حل این مشکل را با ساخت و مرور فلش‌کارتهای مینیمال پیر انجام می دهیم.

به این ترتیب مشکل شنیدن صداها حل می شود و گوش ما تمام صداهای جدید و مشابه زبان انگلیسی را با دقت می شنود.

۲- تلفظ صداها

اول درباره مشکل و ضرورت یادگیری درست تلفظ صداها صحبت می کنیم:

چرا باید روی تلفظ صداهای زبان انگلیسی کار کنیم؟

علاوه بر این باید به این توجه کنیم که زبان فارسی و انگلیسی از نظر سیستم آوایی و صداها تفاوتهای اساسی با هم دارند.

بعد درباره اهمیت، نداشتن لهجه فارسی و داشتن لهجه عالی انگلیسی صحبت خواهیم کرد.

بعد روی تلفظ تک تک صداها، یعنی ۲۵ صامت و ۱۶ مصوت زبان انگلیسی کار می کنیم.

اگر تعریف صامت و مصوت را نمی‌دانید، می‌توانید نگاه مختصری به نوشته زیر بیندازید:

صامت و مصوت انگلیسی

بعد سراغ یادگیری تلفظ صامتها و مصوتها می‌رویم.

در لینک زیر، برای هر صامت و مصوت، یک صفحه مخصوص داریم که حاوی ویدئو و نمونه کلمه و فایل صوتی آن صداست:

راهنمای ویدئویی تلفظ صحیح و آسان صداهای زبان انگلیسی

اگر توضیحات و نکات بیشتری بخواهید، خواندن سه نوشته زیر هم لازم است:

۲۵ صامت زبان انگلیسی

اهمیت مصوتها در هر زبانی بسیار بیشتر از صامتهاست. به همین دلیل پیشنهاد می شود نگاهی به دو نوشته زیر بیندازید.

هشت مصوت اول زبان انگلیسی

هشت مصوت دوم زبان انگلیسی

۳- فونتیک

در این بخش اول توضیح می‌دهیم که فونتیک چیست. بعد به کمک فلش‌کارتهایی شامل علائم فونتیک و تلفظ، آنها را وارد حافظه مان می کنیم.

به کمک این فلش‌کارتها، هم نحوه تلفظ صامتها و مصوتها را مدام مرور می‌کنیم، هم علائم فونتیک را به خاطر می‌سپاریم.

۴- املای صداها

سوال اول این است که آیا بین املای صداها و تلفظ آنها، رابطه وجود دارد یا نه؟ جواب کوتاه این است که تا حدودی. اما اگر می‌خواهید جواب کاملتری بگیرید، لازم است نوشته زیر را بخوانید:

رابطه تلفظ صداها و املا در زبان انگلیسی

اگر می‌خواهید لیست نسبتاً کاملی از قواعد املایی زبان انگلیسی را ببینید، دو جدول نسبتاً کامل در لینک زیر قرار داده ایم:

تمام صداهای زبان انگلیسی و املاهای مختلف هر کدام

در این دو جدول، حالات مختلف املایی، تلفظ صوتی، فونتیک و نمونه کلمه را همراه با مثال لیست کرده‌ایم.

برای به خاطر سپاری و مرور این قواعد، شاید لازم باشد برای آنها فلش‌کارتهای ویژه درست کنیم.

ما روش انجام این کار را در درس زیر توضیح داده ایم:

ساختن فلش‌کارتهای تلفظ و املای صداها

حدود ۵۰۰ فلش کارت آماده هم داریم که جزئی از دوره جامع یادگیری زبان ما هستند و به صورت جداگانه در دسترس نیستند.

این مرحله چقدر طول می‌کشد؟

اگر زمان ساختن فلش کارتها را در نظر نگیریم، حدود ۱۵ ساعت، زمان لازم داریم.

بسته به عواملی مانند استعدادها و توانایی‌های مربوط به شنوایی هر شخص، گذراندن این مرحله ممکن است کمتر یا بیشتر طول بکشد.

در این مدت لازم است در مجموع روزی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان صرف مرور فلش‌کارت‌ها شود.

برای غیر مبتدیان

اگر قبلاً به روش‌ها و به کمک منابع دیگر زبان خوانده‌اید یا به اصطلاح مبتدی نیستید، باز هم لازم است که این مرحله را بگذرانید. بسیاری از مشکلات و سختی‌های ما در زمینه زبان، به ویژه برای افراد غیر مبتدی، مربوط به انجام ندادن کاری است که در همین مرحله انجام می‌دهیم.

20 دیدگاه دربارهٔ «نقشه راه مرحله اول: صداهای زبان انگلیسی»

    1. سلام
      یکی از مراجع اولیه در مورد فاصله بین مرورها، منحنی ابینگ هاوس هست که مثلا میگه مرور اول باید در ۱۲-۲۴ ساعت اول انجام بشه. حالا اگه بعد از این مرور، مرورهای متعدد دیگری رو هم در همین زمان انجام بدیم، overlearn محسوب میشه و فایده چندانی نداره
      به همین ترتیب در مورد مرورهای بعدی
      البته اگه فاکتورهای دیگه ای مانند فرد و موضوع و … رو در نظر بگیریم به سختی میشه به این سوال جواب دقیقی داد
      ما برای راحتی به زمانبندی انکی اعتماد میکنیم و طبق اون پیش میریم. اگر لازم شد میتونیم به دلخواه تغییرش هم بدهیم.

  1. سلام و خسته نباشید
    من سه روز بیشتر نیست که آموزش رو شروع کردم و دارم با آنکی پیش میرم
    باورتون نمیشه منی که مدتها بود فوبیای زبان داشتم الان لحظه شماری میکنم که کارا و برنامه روزمره ام تموم بشه وبرم سراغ آنکی وآموزش زبان
    هرچند که وسط کارهامم میتونم از فرصت استفاده کنم
    ممنون

    1. سلام مینای عزیز،
      چقدر خوب
      ممنونم بابت صحبت دلگرم کننده تون
      البته طبیعتاً در این مسیر طولانی ممکنه زمان هایی باشه که انگیزه مون کمتر بشه یا کارهای سخت تری رو لازم باشه انجام بدیم. امیدوارم در اون زمانها هم بتونید با جدیت جلو برید. هر وقت هم مشکل و سوالی بود ایمیل بدید یا کامنت بگذارید تا در این باره صحبت کنیم.

  2. سلام

    به نظر من که همونجوری که ما لقمه های کوچک تر رو راحت تر میخوریم و هضم میکنیم مغز ما هم متن هایی که به صورت کوتاه کوتاه و قطعه قطعه شده باشه رو راحت تر درک میکنه
    من که همنیجوری راحت ترم
    متن اگر طولانی باشه از اولش آدم خسته میشه

    1. سلام. درسته علی عزیز موافق هستم اما بعضی وقتها بعضی مطالب مفصل را نمی توان به این شکل خلاصه کرد. در درسهای آینده از این درسهایی داریم که احتمالا با توجه به توضیحی که دادید کمی خسته کننده و طولانی به نظر برسه. امیدوارم از این نظر مشکلی پیش نیاد و بتونید اونهارو هم با حوصله بخونید

  3. سلام
    اگر مراحل مقدماتی را در یک ایمیل ارسال فرمایید بهتر است. خواندن برخی از ایمیل ها زمان زیادی نمی گیرد اما باید تا دریافت ایمیل بعدی زمان زیادی انتظار کشید.
    متشکرم.

    1. سلام آقای دسترنج عزیز،
      محتوای ایمیلها و فاصله زمانی بین آنهادر اول به شکل دیگری بوده اما به مرور با بازخوردهایی که از دوستان گرفته‌ام اینها را تغییر داده‌ام. الان هم اگر مثلاً چند نفر از دوستان بگویند که فاصله بین این دو ایمیل کم یا زیاد است این تغییر را اعمال میکنم.
      این موردی که شما فرمودین را هم لحاظ میکنم. ممنونم از تذکرتون

  4. سلام
    با عرض سلام و تشکر از زحماتتان
    تو این چند روزی که با سایت آشنا شدم متاسفانه من هم با این همه از این صفحه رفتن تو یه صفحه دیگه و همینطور ادامه مشکل جدی دارم و خیلی وقتها سرمنشا را گم میکنم

    1. سلام فاطمه، باهات تماس میگیرم و در مورد این مشکل صحبت می‌کنیم. نگران نباش بخشی از این سردرگمی که این درسها ایجاد میکنن قطعاً تقصیر منه و به مرور بهترش میکنم.
      اما بخشیش هم مربوط به خود این ابزارهایی هست که داریم استفاده میکنیم و اول این مسیره. چون الان لازمه مثلا کار با انکی رو یاد بگیریم بتونیم با فلش‌کارتها کار کنیم و …
      امروز باهات تماس میگیرم و کمک میکنم مشکل حل بشه.

  5. هیوا جان یکم وجود لینک‌های زیاد باعث شده آدم گیچ بشه. اگر همه مطالب لینک شده تو یک برگه نوشته می‌شد خیلی خوب می‌شد چون آدم بین صفحات جابجا میشه و تمرکزش از دست میره. منظورم اینکه که همین مطلب طولش زیاد شه و مثلاً به ۲ یا ۳ هزار کلمه برسه. ولی لینک‌ها کم باشن.

    1. آره علی در کل موافقم. ذهن خودم شلوغه برای همین نوشته هامم اینطوری میشه هر چند خیلی سعی میکنم جلوی خودمو بگیرم. قبلا بدتر هم بود الان بهتر شده.
      ولی استثنائاً فکر میکنم نقشه راه میتونه لینک های زیادی داشته باشه. حالا باز فکر میکنم ببینم چکارش میشه کرد. ایده ای هم که دادی خوب بود ولی باید روش کار کنم.
      ممنونم از پیشنهادت

      1. باشه مائده از بازخوردی که از بچه‌ها گرفتم به این نتیجه رسیدم که ضروریه زودتر روی این موضوع کار کنم. همه بچه‌های دوره رو هم چک میکنم ببینم کسی از این نظر به مشکل برخورده یا نه.
        هر مشکل و سوال دیگه ای پیش اومد لطفاً مطرحش کن حلش میکنیم.
        مرسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *